
1. Inleiding
Het Klein OperaKoor Wilhelminapark is in maart 1999 opgericht in Utrecht door Jacobine Hoorntje.
​
2. Doelstelling
De Stichting Klein OperaKoor Wilhelminapark (hierna: Klein OperaKoor) heeft als doel het
regelmatig uitvoeren van light opera en beoogt hiermee opera breder toegankelijk te
maken. Het kooraandeel wordt uitgevoerd door het Klein OperaKoor, waarbij per productie
anderen, zoals externe solisten, orkest, dansers, etc., kunnen worden uitgenodigd.
Teneinde dit doel te bereiken wordt wekelijks, met uitzondering van de schoolvakanties,
gerepeteerd in Utrecht onder leiding van een professionele dirigent en met ondersteuning
van een pianist.
​
3. Toelatingsprocedure
Aspirant-leden worden wegwijs gemaakt door een lid van de introductiecommissie. Een
aspirant-lid mag driemaal een repetitie bijwonen voordat hij of zij besluit om (project)lid1
te worden van het Klein OperaKoor. Vervolgens neemt de dirigent een stemtest af. Dit gebeurt in aanwezigheid van een lid van de muziekcommissie. Op basis van deze stemtest bepaalt de dirigent of het aspirant-lid voldoende zangkwaliteit bezit om lid te worden van het Klein OperaKoor, tot welke stemgroep hij of zij behoort en eventueel aanvullende feedback. Over de uitslag van de stemtest ontvangt hij of zij zowel mondeling als schriftelijk bericht.
​
1 Wij verstaan onder leden diegenen die een positieve stemtest hebben afgenomen en de contributie voldoen.
​
Na toelating verklaart het nieuwe lid akkoord te gaan met het Huishoudelijk Reglement van
het Klein OperaKoor. Tevens verklaart het nieuwe lid zich bereid tot het verrichten van
werkzaamheden ten dienste van het koor. Hierna volgt plaatsing op de ledenlijst.
​
Het is mogelijk dat het aspirant-lid op een wachtlijst geplaatst wordt. Als de samenstelling
van het koor daartoe aanleiding geeft, kan het bestuur een wachtlijst instellen voor een of
meer stemgroepen.
​
4. Repetities
Van de leden wordt verwacht dat zij de repetities bijwonen. De leden bereiden zich thuis zo
veel mogelijk op de repetitie voor. Tijdens de repetities wordt van alle stemgroepen een
actieve deelname verwacht. Bij afwezigheid meldt het lid dit voor de repetitie bij de
stemgroepcoördinator. Indien een lid van tevoren weet dat hij of zij niet kan deelnemen aan
een optreden dan meldt hij of zij dit bij het bestuur en de stemgroepcoördinator.
​
De stemgroepcoördinatoren nemen contact met een lid op indien hij of zij vaak afwezig is
om te informeren naar de reden. Aan de deelname aan een productie kunnen extra
voorwaarden worden verbonden, bijvoorbeeld deelname aan extra repetities. Als een lid
niet aan de voorwaarden kan voldoen, kan het bestuur iemand uitsluiten van deelname aan
de productie.
5. Contributie
Leden betalen een door het bestuur vastgestelde jaarlijkse contributie die, na oproep van de
penningmeester, voldaan wordt door een bancaire overschrijving. De leden betalen de
contributie in een keer voor een vol kalenderjaar. In termijnen betalen is mogelijk in overleg
met de penningmeester. De penningmeester maakt voor december van het lopende jaar de
hoogte van de contributie voor het daaropvolgende jaar bekend. Voor deelname aan de
projecten kan een extra bijdrage worden gevraagd.
Nieuwe leden zijn in het eerste jaar contributie verschuldigd naar rato van de voortgang van
dat jaar. Tussentijds opzeggen van het lidmaatschap geeft geen recht op restitutie.
Projectleden betalen naar rato van de duur van het project een door het bestuur
vastgestelde bijdrage.
​
Blijft een (project)lid in gebreke dan kan het bestuur besluiten iemand te royeren als lid.
6. Repertoire
Het bestuur stelt in overleg met de muziekcommissie en de dirigent de in studie te nemen
muziek vast. De muziekcommissie draagt hiervoor in belangrijke mate de muziekstukken
aan. De voor een productie benodigde muziek wordt door de koorleden zelf betaald. Waar
mogelijk wordt de muziek digitaal aangeboden via de website.
​
7. Bestuur en commissies
Het bestuur bestaat uit tenminste drie natuurlijke personen, te weten een voorzitter, een
secretaris en een penningmeester, eventueel aangevuld door een of meer algemene leden.
Op voorstel van het bestuur kunnen commissies worden ingesteld voor het uitvoeren van
een bepaalde taak. Er zijn twee soorten commissies: vaste en tijdelijke commissies.
​
Vaste commissies
• muziekcommissie
• huishoudelijke commissie
• lief en leed commissie
• introductiecommissie
• webbeheer (w.o. socials)
• sponsorcommissie
• pr-commissie
​
Tijdelijke commissies
• kascommissie
• productiecommissie
​
Tijdelijke commissies worden na het volbrengen van hun taak ontbonden. Daarbij geldt voor
de kascommissie dat zij wordt ontbonden na het verlenen van décharge aan de
penningmeester (dit vindt jaarlijks plaats).
Bij elke commissie is een bestuurslid contactpersoon tussen de betreffende commissie en
het bestuur, dan wel lid van de betreffende commissie. Er is regelmatig overleg tussen het
bestuurslid dat contactpersoon is en de desbetreffende commissie. Ook kunnen individuele
leden om hand- en spandiensten worden gevraagd zonder dat er een commissie voor wordt
opgericht.Van alle koorleden wordt verwacht dat zij ten minste een keer tijdens hun lidmaatschap een bestuursfunctie vervullen of dat zij een functie vervullen binnen een van de commissies.
​
9. Jaarvergadering
Jaarlijks, bij voorkeur in februari, wordt door het bestuur een jaarvergadering georganiseerd.
Hierin wordt door de bestuursleden verslag uitgebracht van het afgelopen jaar. Van tevoren
wordt een kascommissie benoemd ter controle van de financiën. De agenda van de
jaarvergadering bevat tenminste de volgende punten:
• (jaar)verslag van het bestuur over het afgelopen jaar
• rekening en verantwoording over het financiële beleid
• verslag van de bevindingen van de kascommissie
• het toelichten van de begroting voor het lopende jaar
De overige agendapunten voor de jaarvergadering worden door het bestuur vastgesteld.
​
10. Slot
De koorleden houden zich aan dit Huishoudelijk Reglement. In gevallen waarin dit document
niet voorziet, beslist het bestuur. Bij wijziging van dit reglement, wordt de nieuwste versie
op de website geplaatst.
​
Utrecht, februari 2025